Ah, så skete det igen – om de tekniske problemer ved at sende nyhedsbreve.
Jeg har fortalt om det før – det med at få et mailsystem op at køre, så man kan sende mails ud er ikke altid let. Så sent som i dag opdagede jeg en kæmpe fejl i mit mailprogram, som er Mailchimp. Ja, det var faktisk en katastrofe. Mine mails blev ikke sendt ud til folk med Gmail! Panik! Det er alligevel ret mange, der ikke modtog min mail. Så jeg måtte straks i gang med at finde en løsning, hvilket var så let for en amatør som mig, skulle jeg hilse og sige. Faktisk ved jeg ikke helt om det lykkedes at komme problemet til livs, men noget fik jeg da gjort.
Jeg forsøgte med det eneste af det jeg fandt, som jeg kunne finde ud af
Det var noget jeg skulle gøre i både Mailchimp, og på mit domæne, altså der hvor jeg har ”købt hjemmesiden”. Efter at søge forgæves rundt på Google fandt jeg en artikel hos Mailchimp selv, hvor det blev forklaret. Hvert fald sådan nogenlunde, om ikke andet fandt jeg ud af det. Jeg vil sparer for de tekniske detaljer, som jeg i øvrigt fatter nul og nix af, og blot sige, at jeg skulle verificere (hvilket var gjort) og autenticitere mit domæne hos Mailchimp. Med andre ord skulle jeg indtaste noget kodeagtigt fra Mailchimp når jeg var logget ind på mit domæne i noget der hed CNAME.
Så nu krydser jeg fingre for, at det har virket!
Lige lidt om ”nyhedsbreve”
Endnu en ting jeg lige vil tage fat i, er ordet ”nyhedsbreve”. For nylig hørte jeg netop dette omtalt i podcasten Onlinekursusklubben.
Ingen gider læse nyhedsbreve. Men det er nu en gang det mails i e-mailmarketing hedder på dansk. Ordet har fået en lidt uheldig klang af ”I denne måned fejrede John Hansen 10års jubilæum hos os, og så fik vi selvfølgelig kage…” Og det rager jo mig en papand.
Og det er langt fra, hvad et nyhedsbrev i dag egentlig dækker over. Indholdet kan være alt og er meget mere end ”I denne periode har vi skiftet brevpapir”. Der kan være en masse fedt indhold som putter sig under navnet ”nyhedsbrev”. F.eks. en deling af en sjov lille test, hvilket selv har gjort en gang i mit nyhedsbrev. Testen findes i øvrigt stadig i skrivende stund lige HER. Den slags vil jeg gerne læse – så pyt med John og hans jubilæum.
Og her er så til sidst et Mailchimp reklamelogo og link, for google vil meget gerne have, at jeg sætter et billede ind i hvert indlæg: